Bibliografi dan Latar Belakang Saiyidina Uthman ibn Affan
ra.
SAIYIDINA UTHMAN BIN AFFAN ra.
Di zaman kebangkitan Islam dahulu terdapat beberapa sahabat
yang terkenal kerana banyak mengorbankan harta-benda dan kekayaannya untuk
membela Agama Allah. Salah seorang di antara mereka yang paling terkemuka
sekali ialah Saiyidina Uthman Bin Affan R.A. Selain daripada beliau ialah
Saiyidina Abu Bakar Al Siddiq, Abdul Rahman Bin Auf dan lain-lain lagi. Apatah
lagi memang Saiyidina Uthman R.A. baik sebelum memeluk Islam mahupun setelah
Islam, merupakan satu-satunya tokoh saudagar dan peniaga yang paling berjaya
sekali. Dialah sahabat Rasul yang banyak mengorbankan harta-bendanya bagi
menegakkan perjuangan Islam.
Saiyidina Uthman Bin Affan R.A. adalah Khalifah Islam yang
ketiga sesudah Saiyidina Umar Al Khattab R.A. Beliau telah memerintah Kerajaan
Islam hampir sebelas tahun lamanya dan tahun Masihi 644 hingga 655 Masihi.
Beliau memperoleh gelaran "Zun Nurain yang ertinya yang memiliki dua
cahaya. Sebabnya ialah kerana Rasulullah s.a.w. telah mengahwinkannya dengan
dua orang puterinya iaitu yang pertama kali dengan Rugayyah dan sesudah
wafatnya semasa Perang Badar, maka Rasulullah s.a.w. telah mengahwinkannya pula
dengan Kalthum. Demikian besarnya kecintaan dan penghormatan Rasulullah s.a.w.
terhadap Saiyidina Uthman R.A. Tatkala isterinya yang kedua itu pula meninggal,
Rasulullah s.a.w. telah berkata kepadanya, "Jika ada anak perempuanku lagi
hai Uthman, tentu engkau ku ambil sebagai menantu.
Sahabat besar ini termasuk orang-orang pertama yang masuk
Islam. Beliau datangnya dan suku atau puak Quraisy yang paling keras sekali
tentangannya terhadap agama Islam dan Rasulullah s.a.w., iaitu puak Umaiyah.
Menurut catatan sejarah, Saiyidina Uthman Bin Affan termasuk orang kelima
diajak oleh Saiyidina Abu Bakar Al Siddiq untuk memeluk Islam. Setelah memeluk
Islam, Uthman R.A. termasuk orang yang sangat dicintai oleh Rasulullah s.a.w.
kerana kemuliaan dan kehalusan budipekertinya. Memang sesungguhnya Saiyidma
Uthman Bin Affan R.A. terkenal sebagai seorang sahabat yang sangat tinggi
budiperkertinya, sangat penyantun, lemah lembut lagi pemalu. Sebagai
memperlihatkan kecintaan dan penghargaan Rasulullah s.a.w. kepadanya itulah
maka beliau telah menjadi pilihan baginda untuk dikahwinkan dengan
puteri-puterinya seorang demi seorang selepas meninggal seorang lepas satunya.
Sebagai memuji keluhuran budi akhlaknya itulah Rasulullah s.a.w. pernah
bersabda kepadanya, "Malaikat sangat malu kepadamu hai Uthman. Memang
Rasulullah s.a.w. biasanya tidak keberatan menerima kedatangan para sahabatnya
dalam berpakaian yang biasa sahaja, tetapi apakala diketahui bahawa Saiyidina
Uthman R.A. akan datang mengunjunginya, maka baginda pun mengenakan pakaiannya
yang sewajarnya sebagai menghormati sahabatnya yang disegani sendiri oleh para
malaikat.
Dalam suatu riwayat lain adalah dikisahkan bahawa Rasulullah
s.a.w. pernah bersabda, "Saya bermohon kepada Tuhanku supaya tidak ada
seorangpun yang pernah menjadi menantuku atau menjadi mertuaku dimasukkan ke
dalam neraka. Hal yang demikian itu tercapai oleh Saiyidina Uthman R.A. kerana
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, "Tiap-tiap Nabi mempunyai teman, dan
Uthman adalah temanku di dalam syurga.
Ketika suasana pergolakan di Mekah menjadi tegang dan
meruncing disebabkan kaum musyrikin Quraisy melakukan tekanan yang hebat
terhadap kaum Muslimin, Saiyidina Uthman termasuk orang-orang yang turut
melakukan hijrah ke Abyssinia. Saiyidina Uthman R.A. berserta isterinya adalah
termasuk rombongan yang menjalankan hijrah yang bersejarah itu. Beliau tidak
pernah memikirkan kerugian perniagaannya yang ditinggalkannya itu kerana beliau
sedar bahawa hijrah tersebut adalah termasuk dalam usaha untuk menegakkan agama
Allah. Sekembalinya beliau dan Abyssinia, beliau pun tinggallah di kota Mekah
buat sementara waktu. Kemudian beliau telah melakukan hijrah pula ke Madinah untuk
menyusul Rasulullah s.a.w. yang telahpun lebih dahulu berhijrah di kota
tersebut.
Setelah berada di Madinah, Saiyidina Uthman R.A. pun mulalah
menjalankan usaha perniagaannya hingga beliau berjaya menjadi saudagar yang
kaya. Namun demikian beliau tidak teragak-agak sedikitpun bagi mempergunakan
seluruh kekayaan dan harta bendanya bagi menyahut seruan jihad bagi menegakkan
kesucian Islam. Sebagai seorang sahabat besar, banyak sekali pengorbanan
Saiyidina Uthman Bin Affan terhadap Islam. Di zaman permulaan perjuangan Islam
di Madinah, pernah kaum Muslimin menghadapi kekurangan air, lalu Saiyidina
Uthman Bin Affan telah membeli sebuah kolam yang bernama Bir Ruma dan seorang
Yahudi. Pada saat itulah Rasulullah s.a.w. bersabda, "Barangsiapa yang
antara kamu yang membeli sumur Ruma lalu dijadikannya wakaf bagi keperluan kaum
Muslimin serta ia menimba air sumur tersebut maka orang yang berbuat demikian
itu Allah akan menyediakan tempat minuman baginya dalam syurga. Begitu juga
tatkala Masjid Madinah rnenjadi terasa sempit sebab semakin banyaknya orang
yang bersyalat di dalamnya, maka dengan spontan Saiyidina Uthman membeli lima
rumah yang sederet di samping masjid untuk dibongkar, kemudian dibangunkan
tambahan masjid agar menjadi lebih luas dan besar lagL
Selain daripada pengorbanan harta benda, Saiyidina Uthman
Bin Affan R.A. juga adalah sahabat yang paling banyak membantu Rasulullah
s.a.w. dalam berbagai masalah. Beliau adalah salah seorang penulis wahyu dan
juga pernah menjadi utusan Rasul untuk menemui kaum Quraisy pada tahun keenam
hijrah. Disebabkan besarnya pengorbanannya terhadap Islam maka tidaklah
menghairankan kiranya beliau tergolong salah seorang yang paling diridhai oleh
Rasulullah s.a.w. pada waktu wafat baginda.
Selain memiliki sifat pemalu, Saiyidina Uthman R.A. ialah
seorang sahabat akrab Rasulullah s.a.w. yang masyhur dengan sifat waraknya,
kuat beribadat dan amat taqwa kepada Allah, dia mengerjakan segala perintah
Allah dan sekali-kali tidak melanggar larangan Allah. Pada tiap-tiap tahun beliau
menunaikan ibadah Haji dan dalam sepanjang tahun pula beliau berpuasa setiap
hari kecuali pada hari-hari yang ditegah berpuasa. Beliau sangat mengambil
berat terhadap kaum keluarganya dan sangat bertimbangrasa dan kasih mesra
kepada mereka. Beliaulah juga seorang sahabat yang sangat pemurah dan sangat
takut akan kemurkaan Allah, bila beliau mendengar bacaan Qur'an darihal azab
api neraka maka air matanya bercucuran keluar oleh rasa takutnya.
Khalifah Uthman Bin Affan R.A. telah dipilih sebagai
Khalifah apabila wafatnya Saiyidina Umar Ibnul Khattab apakala beliau
menyatakan kesanggupannya secara tegas kepada AbduIl Rahman Bin Auf yang
bertindak sebagai formatir. Beliau ialah seorang sahabat yang tua tatkala
dilantik menjadli Khalifah iaitu ketika berumur 70 tahun. Beliau seorang yang
bersifat lemah lembut, tidak gemar menggunakan kekerasan dalam menjalankan
pemerintahannya, hal ini berbeza sekali dengan Saiyidina Abu Bakar dan
Saiyidina Umar R.A. yang menjadi Khalifah sebelum daripadanya, mereka kedua-duanya
mempunyai sifat tegas dalam menghadapi sesuatu masalah dalam zaman
pemerintahannya. Pada masa zaman pemerintahannya, keadaan pemerintahan Islam
dan semasa ke semasa mula menjadi bertambah luas dan mula menempuh satu zaman
peralihan dan kehidupan asal orang-orang Arab menuju suatu kehidupan baharu dan
pada zamannyalah bermulanya zaman kemewahan hidup yang timbul daripada hasil
penaklukan negeri-negeri yang baharu.
Dalam zaman pemerintahannyalah orang-orang Islam mula merasa
hidup mewah dan menerima kemakmuran. Mereka yang menghadiri majlis-majlis
jamuan Khalifah Uthman pada zaman itu melihat perbezaan besar jika dibandingkan
dengan jamuan yang diadakan pada zaman Khalifah Umar. Sebagai seorang Khalifah
beliau merasa bahawa rakyatnya berhak menikmati hidup yang makmur itu, tetapi
beliau tidak membenarkan kepada orang-orang Islam bersenang-senang dengan
nikmat kemakmuran itu hingga melanggar hukum Allah. Pada zaman beliau ramai
daripada para sahabat Rasul keluar meninggalkan bandar Madinah hermastautin di wilayah-wilayah
yang baharu diperintah oleh pemerintah Islam. Pemergian mereka itu tidak
dilarang oleh Saiyidina Uthman. Jikalau pada zaman pemerintahan Khalifah Umar
para sahabat tidak dihenarkan keluar dan bermastautin di negeri-negeri yang
baharu diperintah oleh orang-orang Islam, tetapi pada zaman Khalifah Uthman
R.A. tegahan itu dihapuskan. Saiyidina Uthman tidak begitu mengambil berat
terhadap gabenor-gabenor Islam yang memerintah di wilayah-wilayah Islam
khususnya mengenai perjalanan mereka, untuk menjaga nama baik mereka dan untuk
mengelakkan daripada perkara-perkara yang mungkin menimbulkan fitnah. Berlainan
dengan Saiyidina Umar R.A. yang sangat mengambil berat tentang kedudukan
wakil-wakilnya yang memerintah.
Pada zaman peinerintahan Saiyidina Uthman Bin Affan inilah
mulai timbulnya beberapa masalah yang belum pernah berlaku sebelumnya.
Timbulnya peristiwa-peristiwa yang baharu itu bukanlah disebabkan oleh kecuaian
Saiyidina Uthman ataupun kerana beliau sengaja meringan-ringankan hukum, bahkan
hukuman-hukuman yang sewajarnya tetap dikenakan ke atas siapa juga yang
bersalah yang melanggar larangan Agama Islam. Tetapi bagaimanapun
percubaan-percubaannya itu tidak menghasilkan hasil yang baik berlainan dengan
apa yang dijalankan oleh Saiyidina Umar Ibnul Khattab dalam masa
pemerintahannya dan mi menyebabkan fitnah-fitnah makin banyak berlaku antara
pihak pemerintah dengan orang ramai.
Satu perkara yang mungkin menjadi punca kelemahan
pemerintahan Saiyidina Uthman ialah sifatnya yang mudah dipengaruhi oleh
cakap-cakap orang lain terutama oleh kaum keluarganya sendiri. Mereka itu
pernah mencampuri urusan pemerintahan terutama salah seorang keluarganya yang
hernama Marwan Bin Hakkam. Perbuatannya yang membiarkan keluarganya campur
tangan dalam pemerintahan serta perlantikannya ke atas ramai anggota
keluarganya dalam pemerintahan itulah yang selalunya menimbulkan rasa tak
puashati di kalangan penduduk Madinah khasnya dan rakyat Islam umumnya.
Selain daripada itu ada lagi beberapa perkara yang dilakukan
oleh Saiyidina Uthman yang telah menimbulkan rasa tak puashati orang-orang
Islam pada masa itu. Salah satu danpada perkara-perkara itu ialah keputusan
membenarkan bapa saudaranya Al Hakam Bin Abi Al As dan beberapa orang
keluarganya kembali semula ke Madinah, padahal Al Hakam telah dipenintah keluar
dari Madinah kenana sikap penmusuhannya terhadap Rasulullah s.a.w. dan
Saiyidina Uthman telah merayu kepada Rasulullah pada masa hayatnya lagi meminta
baginda membenarkan bapa saudaranya itu kembali tetapi Rasulullah s.a.w. tidak
membenarkan permintaannya itu hingga pada zaman Saiyidina Abu Bakar R.A. dan
Saiyidina Umar R.A. dia tidak d
Tidak ada komentar:
Posting Komentar